HORMONSKA DIETA

vir: Natasha Turner, N.D., is a naturopathic doctor, Chatelaine magazine columnist, and author of the bestselling books The Hormone Diet, The Supercharged Hormone Diet and The Carb Sensitivity Program. She’s also the founder of the Toronto-based Clear Medicine Wellness Boutique and a regular guest on The Dr. Oz Show and The Marilyn Denis Show.

povzela: Barbara Ostrički

SEDEM HORMONSKIH NERAVNOVESIJ, KI OVIRAJO NAŠ TRUD PRI IZGUBI TEŽE

Ali imate težave pri izgubi odvečne teže celo z ustrezno dieto in gibanjem?

Ne glede na to, kako se neko nesorazmerje kaže na zunaj, pa notranja realnost ostaja enaka – vsako in vsa hormonska neravnovesja vodijo k težavam pri izgubi teže in povečanemu tveganju za debelost. Na žalost se večina pogostih neravnovesij ne more odpraviti samo z dieto. Pravzaprav lahko prav hormonsko neravnovesje prepreči uspešno izgubo maščobe, četudi so veliki načrti z dieto in telovadbo ustrezni. Če pri izgubi teže v preteklosti niste bili uspešni, obstaja možnost, da je krivec za to prav eno ali več od naslednjih hormonskih neravnovesij:

1. VNETJE
Prebavne motnje, alergije, avtoimunske bolezni, artritis, astma, ekcemi, akne, trebušna maščoba, glavoboli, depresija ali sinusne motnje, so vsi povezani s kroničnim vnetjem, ki je postalo prepoznano kot glavni vzrok debelosti in večino bolezni, povezanih s staranjem. Leta 2007, so raziskovalci na podiplomskem ”Hranilnem simpoziju” Harvardske Univerze odkrili dognanja, ki kažejo na to, da prav vnetja in prekomerni inzulin najbolj prispevajo k dvigu diabetesa tipa 2 in debelosti na splošno v severni Ameriki.

hormonska dieta
Presežek inzulina skrbi za kopičenje maščob

2. PRESEŽEK INZULINA
Inzulin je esencialni gradnik, katerega glavna funkcija je obdelava sladkorja v krvnem obtoku in njegov prenos v celice, da bi se lahko nadalje uporabil kot gorivo ali skladiščil kot maščoba.

Veliko je razlogov za presežek inzulina, ampak glavni krivci za to so: stres, uživanje prevelike količine ogljikovih hidratov, ki so revni s hranili (to so tisti, ki jih najdemo v obdelani hrani, sladkanih pijačah in sodah, pakirani hrani z manj maščobami in umetnih sladilih), nezadosten vnos proteinov, neustrezen vnos maščob in pomanjkljiva poraba vlaknin.

Občutek razbijanja v prsnem košu, potenje, slaba koncentracija, slabost, nemirnost, vrtoglavica, utrujenost, razdražljivost ali oslabljeno razmišljanje so prav tako pogosti kratkoročni stranski učinki presežka inzulina.

Na žalost se naše telo na te neugodne občutke odzove tako, da mislimo, da smo lačni, kar pripelje do tega, da posežemo po hrani in pijači z visoko vsebnostjo sladkorja. Tako pristanemo v začaranem krogu hormonskega neravnovesja, stanju, ki se imenuje inzulinski odpor ali presnovni sindrom, kar samo pripelje k nadaljnjemu pridobivanju telesne teže in tveganju, da zbolimo za diabetesom ali srčnimi obolenji.

3. DEPRESIJA ALI NEMIRNOST
Serotonin ima močan vpliv na naše počutje, čustva, spomin, želje (še posebej po ogljikovih hidratih), samopodobo, dovzetnost za bolečino, spalne navade, apetit, prebavo in regulacijo telesne temperature.

hormonsko neravnovesje
Pomanjkanje serotonina vodi v izčrpanost, tesnobo in depresijo

Ko smo depresivni in ko se ne počutimo dobro, je normalno, da hrepenimo po večjem vnosu sladkorjev in škrobu, ki stimulirajo proizvodnjo serotonina.

Velika količina sončne svetlobe; zdrava dieta, ki je bogata s proteini, minerali in vitamini; redna telovadba in dober spanec, podpirajo nastanek serotonina.

Če primerjamo naš trenutni življenjski slog z vsemi elementi, ki so potrebni za njegovo naravno nastajanje, potem velike epidemije pomanjkanja serotonina sploh niso presenetljive. Če k temu dodamo še stres in opravljanje več opravil hkrati, kar sta dva glavna povzročitelja za izčrpanost serotonina, je resnično čudežno, če kdor koli od nas še ni bil prizadet zaradi pomanjkanja serotonina.

4. KRONIČNI STRES
V situacijah kroničnega stresa – pa naj bo stres fizični, čustveni, mentalni ali okoljski, resnični ali namišljeni – naša telesa izpustijo visoke količine hormona kortizol.

Če imate motnje razpoloženja, kot so nemirnost, depresija, posttravmatske motnje ali izčrpanost, ali če imate prebavne težave, kot so razdražljiv črevesni sindrom, potem lahko stavite, da vaše telo zaganja vaš kortizol. Skozi komplicirano mrežo hormonskih interakcij, se podaljšani rezultati stresa kažejo kot nekontroliran apetit, upad presnove, trebušna maščoba in izguba težko pridobljenega, presnovno aktivnega mišičnega tkiva.

Z drugimi besedami, stres nas naredi mehke, mlahave in veliko starejše, kot v resnici smo!

presežek estrogena
Estrogen kopiči maščobe okoli trebuha

5. STRUPENI ESTROGEN
Raziskovalci so prepoznali presežek estrogena (pri obeh spolih) kot enako veliko tveganje za nastanek debelosti, kot sta tudi slaba prehrana in pomanjkanje gibanja.

Obstajata dva načina za kopičenje presežka estrogena v telesu: ali ga sami proizvajamo preveč, ali pa ga pridobivamo iz okolja ali z dietami.

Konstantno smo mu namreč izpostavljeni – v obliki spojin v hrani, ki vsebuje strupene pesticide, herbicide in rastne hormone. Ženska pred menopavzo z dominantnostjo estrogena, bo najverjetneje imela predmenstrualni sindrom, preveč telesne maščobe okoli bokov in težave z izgubo teže.

Ženske v menopavzi in moški se srečujejo z nizkim libidom, izgubo spomina, slabo motivacijo, depresijo, izgubo mišic in povečano maščobo okoli trebuha.

6. NIZEK TESTOSTERON
Testosteron povečuje libido, gostoto kosti, mišično maso, moč, motivacijo, spomin, izgorevanje maščob in tonus kože tako pri moških kot tudi pri ženskah.

Ko je nivo testosterona nizek, lahko pride do povečanja maščobe in izgube mišične mase, kljub dietam in telovadbi.
Ravni testosterona se navadno nižajo z leti, povečano debelostjo in stresom, čeprav se danes moški srečujejo z njegovim upadom mnogo prej v življenju – to je resno opozorilo, če upoštevamo, da je nizek nivo testosterona povezan z depresijo, debelostjo, osteoporozo, srčnimi obolenji in celo smrtjo.

Dr. Mitchell Harman, endokrinolog na Univerzitetnem medicinskem centru v Arizoni, za širjenje endokrinega zatiranja krivi estrogen – v spojinah, ki so uporabljene v pesticidih in ostalih kmetijskih kemikalijah za trend zniževanja ravni testosterona pri moških. Ftalati, skupno najdeni v kozmetiki, milih in večini plastike, so še en znan povzročitelj za zatiranje testosterona.

7. HIPOTIROIDIZEM
Brez zadostne količine hormona žleze ščitnice, se vsak sistem v telesu upočasni. Tisti, ki trpijo zaradi hipotiroidizma – ko ščitnica ne proizvaja zadostne količine hormonov, se počutijo utrujeni, veliko spijo, izkušajo zaprtost, prav tako pa se pojavi tudi pridobivanje teže.

ščitnica
Pomanjkanje ščitničnega hormona T3, vodi v povišane vrednosti TSH

Ekstremno suha koža, izguba las, počasnejši mentalni procesi, občutek mrazu, krhki lasje, razcepljeni nohti, zmanjšana sposobnost potenja med telovadbo, neplodnost, slab spomin, depresija, zmanjšan libido in nesposobnost za izgubo teže so prav tako simptomi, na katere je treba biti pozoren.

Če sumite, da imate težave z neustreznim delovanjem ščitnice, poskrbite, da vaš zdravnik oceni tudi celotno paleto vseh simptomov in ne samo vašo krvno sliko. Celo za TSH ravni (pokazatelji delovanja ščitnice), ki so bile v okvirju normale, je bilo dokazano, da lahko pospešijo pridobivanje teže in se vmešajo v zdravo stopnjo presnove tako pri moških kot tudi pri ženskah.

In kako začeti?

1. najprej opravimo testiranje hormonov (prosti estrogen, progesteron, testosteron, kortizol, TSH, T3, T4)

2. glede na to sestavimo prehranski režim, ki vključuje priporočeno ter odsvetovano prehrano

3. predlagamo možne prehranske dodatke, ki pospešijo delovanje žlez

4. iz prehrane in kozmetike odstranimo vse, kar moti delovanje naših žlez

5. poskrbimo za dovolj spanja, umirjenost in trenutkov zase

Za več informacij pokličite na 01/544 12 34 ali 030 692 730, med 10:00 in 15:00 uro 🙂

Print Friendly, PDF & Email